عرفان من...Erfane Man

عرفان من...Erfane Man

مجموعه اشعار
عرفان من...Erfane Man

عرفان من...Erfane Man

مجموعه اشعار

رباعیات حکیم عمرخیام... "خیام نیشابوری"


تا کی غم آن خورم که دارم یا نه

 

وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه

 

پرکن قدح باده که معلومم نیست

 

کاین دم که فرو برم برآرم یا نه

 

***

 

برخیز و مخور غم جهان گذران

 

بنشین و دمی به شادمانی گذران

 

در طبع جهان اگر وفایی بودی

 

نوبت بتو خود نیامدی از دگران

 

***

 

رفتم که در این منزل بیداد بدن

 

در دست نخواهد بر خنگ از باد بدن

 

آن را باید به مرگ من شاد بدن

 

کز دست اجل تواند آزاد بدن

 

***

 

قانع به یک استخوان چو کرکس بودن

 

به ز آن که طفیل خوان ناکس بودن

 

با نان جوین خویش حقا که به است

 

کالوده و پالوده هر خس بودن

 

***

 

می‌خور که فلک بهر هلاک من و تو

 

قصدی دارد بجان پاک من و تو

 

در سبزه نشین و می روشن میخور

 

کاین سبزه بسی دمد ز خاک من و تو

 

***

 

سردفتر عالم معانی عشق است

 

سر بیت قصیده جوانی عشق است

 

ای آنکه نداری خبر از عالم عشق

 

این نکته بدان که زندگانی عشق است...

 


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.